Ny bok: Håkan Sandell, “Himlen tippar över – postpunkpoesi 1981-1987”

sandellFri Press Förlag utger ett urval tidigaste dikter av Håkan Sandell; Himlen tippar över – postpunkpoesi 1981-1987. Där man kan följa den unge poeten genom Malmö, Köpenhamn, Göteborg och Berlin, innanför tidens subkultur och med hans franska influenser. Boksläpp är 27 februari, men boken går redan att köpa från förlaget; https://fripress.se/himlen-tippar-over/ 

Den retrogardistiska fanan

kalliopeVårt nya Aorta-nummer recenseras i dag av Jonas Thente (Dagens Nyheter) under rubriken “Aorta hissar på nytt den retrogardistiska fanan”, där vår recensent menar att “[d]et är en imponerande, rik och mångfacetterad återkomst” och finner skäl att framhålla de “mycket, mycket läsvärda” essäerna om bland annat “den sendjudiska/ryskortodoxa sofianismen”, som Marie Tonkin skrivit om, och Martina Björks “inspirerande essä […] utifrån Ovidius och hans ‘Metamorfoser'”, samt hur “Håkan Sandell äreräddar den ökände ockultisten Aleister Crowley som diktare”. Även de skönlitterära inslagen framhålls. Huvudstadsrecensenten avslutar med ett frejdigt “Vita brevis, ars longa!” vilket vi förstås inte är sena att höja en skål för.

25 år av retrogardism: Aorta nummer 28!

Aorta111Retrogardismen lever vidare med Oslo som centrum, men det nya numret Aorta nr 28 utges från Lund. Det är ett unikt 90-sidigt jubileumsnummer för att fira att det är 25 år sedan Om retrogardism av Clemens Altgård och Håkan Sandell utkom på Ellerströms förlag, ett verk som initierade den skandinaviska kulturanalys som går under namnet retrogardism. Aorta grundades 1997 av Carl Forsberg och har sedan dess samlat en mängd skribenter och konstnärer mellan 1997-2011. Vi har drivit galleri och café, hållit målerikurser och internationell författarscen, bedrivit polemik, utgett gruppantologier och arrangerat grupputställningar. Allt i omstörtande syfte, med Aorta som samlande band och koordinator.

Lyrisk återkomst för Håkan Sandell

sandellDet har utkommit böcker på både tyska och engelska från Håkan Sandell senaste tiden, men nu utkommer hans första, och välkomna, svenska originalsamling på sex år. Det är kvalitetssäkra Ellerströms förlag som nu ger ut de 120 sidorna “elegier”. Förlaget skriver, saxat ur pressreleasen; “I dikterna ryms religion, historia, civilisationskritik, klassicism, romantik och en levande blick för samtidens detaljer och irrgångar.”

Lästips: Figurationer-debatten

oslooperaEn till synes avsomnad, men ständigt aktuell, debatt är den om klassisk figuration i samtiden. Särskilt rasade en strid 2009 i svenska medier kring den klassiska figurationen och den svensk-norska retrogardismen, efter en aktuell samlingsutställning på Edviks konsthall “Figurationer”. Nu, drygt 10 år senare, har Staffan Jacobson, författare, konstnär och stadsmiljöaktivist, sammanställt en upplysande men framförallt omfattande länksamling kring debatten dessa år: Läs här.

Två recensioner av Göran Sonnevis “Sekvenser mot Omega”

dante-infernoGöran Sonnevis senaste diktsamling, Sekvenser mot Omega, har de senaste veckorna mottagit ett par längre recensioner på olika bloggar. I Populär Poesi, den 8 juni, av Håkan Sandell;

http://www.popularpoesi.se/recensioner/nummer-32/goran-sonnevi-skonhet-tankens-komplexitet-och-humorloshet/

och i Örnen och Kråkan, den 14 juni, av Magnus William-Olsson, här;

http://ornenochkrakan.se/wp-content/uploads/2017/06/11.-170614-Göran-Sonnevi-Sekvenser-mot-Omega-2.pdf

/David Almer

Anteckningar under Hundstjärnan

Rhundstjärnanetrogardismen drabbar i dagarna England, med utgivningen av ett 100-sidigt urval av Håkans Sandells dikter. Det är kvalitetsförlaget Carcanet, i den gamla textilindustri-huvudstaden Manchester, som nu lämnar ifrån sig “Dog Star Notations”, översatt av Bill Coyle och med tjusigt omslag av den norsk-svenska klassiska figurationens Helene Knoop. För vidare information se www.carcanet.co.uk.

Kvinnornas evangelium om Michael Strunge

GyldendalEn andra biografi har nu utkommit i Danmark om poeten Michael Strunge (1958-1986). Håkan Sandell har recenserat boken i Sydsvenskan, och framhåller de tillkomna berättande rösterna från flickvänner och föräldrar, samt berömmer boken för att ta intresse i poetens mer utopiska tankar kring poesi och samhälle, profetia och framtid.