Camille Paglia (Sexual Personae) karakteriserer vestlig sivilisasjons kunst- og åndshistorie som et maskulint brudd med det kvinnelige. Det er, for henne, en fryktfull flukt fra Moder Jords feminine trussel om å låse den mannlige skapertrang i naturens uorden av død, reproduksjon, og uorganisasjon som har gitt kulturen dens kjennetegn: tilslørte atenske kores i skyggen av avkledte koroi; stive herredresser som motsier naturlovene; kartesiansk vilje til universelle abstraksjoner, og den naturvitenskapelige impuls for øvrig, er for Paglia uttrykk for et sær-vestlig ønske om å slippe løs fra det feminine favntak. Men forsøkene er aldri fullstendig virkeliggjørbare eller varige. Kvinnelige trekk lister seg inn i Renessanseskulpturers nakenhet, mystisismen finner veien inn i logikken gjennom dogmatikerens naive optimisme eller via aksiomers eksterne ubevislighet – Gödels teorem, kunne vi med Paglia si, erklærer slik maskulinitetens begrensning. Perfeksjoneringen av estetiske ordner sørger for å underminere deres underliggende logikk, det kvinnelige innhenter det maskuline og gir kunstutrykket en androgyn karakter, mener Paglia. Hellenismen, Barokken, “Hollywood”, trekkes av henne frem som eksempler på slik dekadanse.
Monthly Archives: March 2010
Haschklubben i Paris
Nyligen läste jag en ytterst humoristisk text, på David Nessles blogg, om Théophile Gautier och dennes lätt överspända formuleringar angående Mona Lisa. Gautiers kvinnosyn kan måhända te sig förlegad, men hans betydelse för poesins utveckling bör inte underskattas.
Två sorters svårt
Den läsare som säger sig förstå allt i Ezra Pounds “Cantos” får nog sägas ha förtjänat ens misstro. Pounds huvudverk är alltid suggestivt men även så pass dunkelt att när det sker att man anser sig ha begripit ett helt avsnitt så infinner sig en känsla av belöning. Robert Graves, mytens och de irrationella krafternas besjungare, ansåg den surrealistiskt påverkade Dylan Thomas för humbug; “his poems doesn´t Mean anything”, beklagade han sig. Stephen Spender uttryckte kritiken mer precist; “it is just poetic stuff, with no beginning or end, shape or intelligent and intelligible control”.
Modern konst
Vad gör du på lördag?
På lördag 27 mars öppnar Textival, Göteborgs alternativa bokmässa för tidskrifter och mindre förlag. Där kan du självklart träffa oss bakom Aorta och retrogarde.org och botanisera bland våra fina erbjudanden på tidigare utgivning. Textival håller öppet 11 – 18 och hela programmet för mässan hittar du här.
Den Lille Havfrue Shanghaiet
Danmarks beskjedne landsklenodium er underveis til Kina for å representere sitt hjemland på verdensutstillingen Expo.
Flere dansker har i løpet av havfruens 100-årige liv vandalisert henne med samme konemishandlende forrakt som prinsen i H. C. Andersens eventyr, dog er det altså ikke ikonoklastenes, men patriotenes skyld at Københavns marina nå står datterløs.
Alice i Disneylandet
Tim Burtons nya, spektakulära film Alice in Wonderland kan om inte annat ses som ett lysande exempel på hur någon som har uppfattats som auteur-regissör kan låta sig styras av ”det stora bolaget” i dessa dagar. Film- och mediajätten Disney har nämligen förmått Burton att exploatera Lewis Carrolls stoff på ett allt annat än fantasifullt vis.
Påsken og idyllisk poesi
Idyllisk poesi, slik den først oppstod i det 3. århundret f.kr. med den bukoliske diktningen til Theokritus kjennetegnes i innhold av skildringer av pastorale skikkelser, slik som gjetere, i landlige omgivelser og omstendigheter. Theokritus’ dikt spenner fra rene gledesskildringer av ferdesvenner på vei til innhøstingsfest (Idyll VII) til konkurranser i kappsang (e.g. Idyll VI), som også kan utarte seg til vulgære krangler over en geit (Idyll V). Tilsynelatende den samme arkadiske nostalgi og hyllest til Naturens herlige mysterium som en Lake Poet. Men det særegne med den greske åndelige holdning til naturen er at den ikke er lik den romantiske; naturen er ikke mal, men snarere en metafor. Mystikken og sannheten finner det greske sinn enten i mennesket eller i religionen.
Norsk vår
Noterat i hast; igår var det vernissage för Christopher Rådlunds nya målningar, en korsning av landskapsstudier från en nordpolenexpedition och en postfuturistisk vision av ett krackelerat industrisamhälle. Förebild till de mörkt hållna bilderna är visst nog en nedisad torrdocka i nordnorge, det är underordnat. Oljefärg blänker nu i dubbel bemärkelse från en oljecistern; en oval svart form suggererar en atomubåt på uppstigning; berlinmuren har återuppbyggts med iskuber; alltihop vilande i evig polarskymning.
Sufism och fred
På Regale Internet Inn i Lahore sprider fläkten en behaglig svalka och lysrör illuminerar rummen, det vill säga så länge det finns ström. Ungefär var tredje timme bryts elektriciteten i schemlagda avbrott på en timme. Men bristen på energi och det ihoptrasslade elnätet är förstås ett av det här landets minsta problem.