Roar Kjærnstads sommarutställning

Roar1Roar Kjærnstads måleri har utvecklats i en mer realistisk riktning det senaste året. Detta går fram till och med den 28 juli att ta del av på Galleri Røed på Jeløya utanför Moss, söder om Oslo. I “Kulissene” (olja/tempera), som blir visningsbild här på sidan, leker konstnären med osäkra plan av inomhus/utomhus, inre/yttre, med tredubbla speglingar i ett postindustriellt landskap eller stadsmotiv, kännetecknat av en utsökt färgbehandling i de rika vattenreflexerna. Förgrundsmotivet är en coming-of-age-bild, där den unga kvinnan ser ut/in mot sina framtidsprospekt, från en interiör/exteriör tömd på mening men klar att fyllas av betraktaren, i sin melankoliskt drömmande infattning och bearbetningsprocess.

Det upplysta nattlandskapet i “Strømninger” återkallar konstnärens tidigare intresse för Munchs psykologiska relationsuppgörelser, här på halvdrunknat vatten, bland översvämmade träd, mörka djup och halvsedda kroppar, i ett bild- och medvetandelager mellan nattbad och offermosse. Men vi skall istället visa “Sommerminner” (olja/tempera). Konstnären tycks på sin mognads topp, i som vad angår kulörerna, med den Harriet Backerskt röd/blå-kontrasten; i en ljus strandbild fylld av oväntat mörker och med skarpa sinistra konturer som hos Courbet. Där konstnären sammanfattar en bildförståelse hämtad ur flera århundraden.
image1(1)

Varje gestalt i bilden står höljd i sin egen ensamhet, vart barn i sin egen värld, som om också i denna bild framtiden ruvar över dem. Titelns “Sommerminner” knappast avsett tillbakablickande men något som i ett pågående nu byggs upp, och så upplevs det enkla motivet som en djupare tidskommentar. I en anatomiskt och kompositionellt lyckad bild, lös på handen och exakt på samma gång, stämningsfyllt på kanten till det outsägliga. Det kändes som att i målningen av dessa halvstora barn strandvadande i stadsutkanten få se tidens eller rentav sitt eget ansikte. Här kan konstnären uttrycksmässigt ha funnit sig själv på sitt främsta, så följ med framöver.

/Håkan Sandell


Fotnot: Nedre bilden, foto: Eirik Solum; visningsbild överst, foto: artikelförfattaren.

This entry was posted in Blogg.

Leave a Reply

Your email address will not be published.