Roar Kjærnstad arbeid blir vist i sin bredde og prakt på Galleri Tonnes pågående utstilling (åpen til 8. mai). Ved siden av enkelte tegninger inneholder utstillingen hovedsakelig malerier som viser Roars fremragende teknikk, en teknikk han selv hevder oppdaget ved en tilfeldiget da “malerfillen kom borti lerretet i et ansikt”. Motivenes konturer får, med denne teknikken, en hektisk vitalitet som frembringer detaljene særdeles virkningsfullt.
Tematisk spenner verkene fra landskap til musikeres fremførelse. Flesteparten av arbeidene viser likevel dét som kan sies å være Roars spesialitet, detaljstudier av norske hverdagsmotiver og personer. Det mesterlige er hvordan bildene frembringer følelser av gjenkjennelse og overraskelse samtidig; det kvintessensielt norske skildres med en selektiv detaljrikdom som nordmenn vil dra umiddelbar kjensel på. Det trauste og norske virker verdsatt slik Kjærnstad presenterer det i naken oppriktighet. Hadde det ikke vært for de mulige misforståelsene ved bruk av ladede ord skulle jeg uten reservasjon ha karakterisert denne avdelingen av arbeidet som “nasjonalromantisk” av en ny sort; en som ikke idealiserer men som fanger flyktige norske øyeblikk – en form for nasjonal-familiære portretter (pun intended). Her og der har det også sneket seg inn et virkelig ansikt fra den moderne norske folklore.
Alexander Z. Ibsen
Utvalgte Bilder fra utstillingen: